Perşembe, Aralık 29, 2005

Pardus izlenimleri

Bugünler sanırım pardus anıları ile geçecek :) Zaten nereye el atsam pardus yazısı var.. :))
Neyse dün kurulumu tamamladıktan sonra biraz da kurcalama imkanı buldum. Madde madde yazayım aslında:
* Kurulum: Çoook kolay. Uzun zamandır da grafik ekranda kurulum yapmadığım için olsa gerek özlemişim. Ben kolay kurulum için şimdiye kadar Fedora'yı tavsiye ederdim ve gerçekten kolay bulurdum. Fakat pardus bana sanki windows kurmaktan bile kolaymış gibi geldi. (Zaten kolay windowstan da, ayrı konu bu neyse...) Kısa sürüyor ayrıca. (sonuçta süre kurulan paket sayısıyla doğru orantılı ama yine de kısa geldi bana:) Fakat kurulum sırasında sormuyor bize istermisin istemezmisin diye. Arkadaş kuruyor istersen sonra kaldır diyor. Bir de kurulum sırasındaki grafikler çok sevimli. Pisi ve çomar özellikle. :)
* Login Ekranı: Kullanıcıların tamamı yanda listelenmiş falan çok sevimli olmuş. Yani insanların hoşuna gidecek bir arayüzü var bence.
* Masaüstü: KDE geliyor sonuçta. KDE her zaman janjanlı bir masaüstüdür. Özellikle benim tercihim GNOME yanında fazlaca. Fakat özellikle de ben minimum görselle kullandığım için GNOME'u görenler "aaa linuxun ne kadar ilkel bir arayüzü var" diyordu. Şimdi kafalarına pardus atıcam :) Özellikle menülerin açılışı, durum çubuğundaki simgelerin üzerine gelindiğinde isminin yana doğru açılarak çıkması ilk görüşte insanları cezbediyor. (kesinlikle ve kesinlikle windowstan daha karizmatik olmuş. Ben XP'yi gördüğümde görselini çok beğenmiştim. Bu çok daha güzelmiş.) Fakat her güzelliğin bir bedeli var tabi. Benim ilkel GNOME'um kadar hızlı çalışmıyor. Olsun yine de ilk izlenim önemlidir. Pardus için çok iyi tercih bence KDE.
Uygulamalar ve Pisi: Daha önce listelerden takip ettiğim kadarıyla hep şu söz vardı: "Pisi çok kolay bir paket yöneticisi olacak" hatta Teknoloji TV'de pardusla ilgili bir söyleşi vardı, proje yöneticisi Tübitak'tan bir hoca ile. Şöyle bir soru sordu:
- Neden her şeyi yeniden yazıyorsunuz. Mesela paket yöneticisi için neden rpm veya apt değil pisi.
- Yeterince kolay ve kullanışlı değil diye.
İddalı bir söylem demiştim ben de kendi kendime. rpm veya apt'a şey atmak bu kadar kolay olmamalı demiştim hatta. Fakat pisiyi görünce şunu anladım ki; Windows'ta program kurmak bu kadar kolay değil. Tabi pisi paketleri arttıkça ve özellikle depolar çoğaldıkça daha da kolaylaşacak. Depoyu update ettikten sonra çıkan listeden seçip kur dediğiniz de otomatik olarak kurulum yapıyor. Ben denemek için wine'ı kurdum. Mükemmel oldu. Daha sonra hemen bir exe dosya indirdik masaüstüne ve sadece çift tıkladık. Sanki windowsta çalışıyorum, program çalışmaya başladı. Sadece biraz (yaklaşık 5-6 saniye) fazladan bekledik. Ayrıca en çok şaşırtan olaylardan biri de wmv uzantılı bir dosyayı açtığımızda "şu program ile açın diye uyarıp programı kurup sonra da çalıştırması oldu. wmv(windows media video olması lazım açılımı) için bile böyle bir çözüm sunması çok iyi...
Bir de unutmadan. Ulusal Dağıtım'ın avantajı. Firefox geliyor web tarayıcı için. Sık kullanılanlarında; Ulusal gazeteler, TV'ler, Bankalar falan var. Ayrıca TC kimlik numarası, vergi numarası vb. öğrenmek için linkler var. Eee Türkiye'ye özel sonuçta.
* Sorun: Sorun olmadan olur mu hiç. Hemen gözümüze çarpan sorun şu oldu. Eğer şifrenizde Türkçe karakter varsa konsolda (ctrl+alt+F1-F6) şifrenizi giremiyorsunuz :( Bugün bildirmeyi düşünüyorum uludağ ekibine.
Sonuç olarak Pardus benden 10 üstünden 10 aldı. Hadef son kullanıcı olunca gerçekten mükemmel. Bence kur internet kafeye kimse yadırgamaz. Wine ile zaten oyunlar da çalışıyor. Linux'u tanıtmak için, tavsiye etmek için ideal.
Teşekkürler Uludağ ekibi ve Tübitak.
[Edit] Ek: Ayrıca hoşuma giden bir özellik sonradan aklıma geldi. Uzak yerler diye bişey var. Üzerine tıkladığında doğrudan ağdaki paylaşım olan bilgisayarlar listeleniyor. Tabi ki samba ile windows paylaşımlar da görünüyor ve son derece sağlıklı çalışıyor. Ağ Komşularım olayının aynısı. Aynı ağda çalışan windows ve pardus uyumlu bir şekilde çalışacak. Tabi pardus için sorun yok. Windows'un sorunu da kendisinin.. :)

Hiç yorum yok: